Sudah berlangganan artikel blog ini via RSS Feed?
 
Nama:
Email:
 

Isnin, 25 Mei 2009

Seniman Agung P.Ramlee

Pada 29 Mei ini, maka genaplah 36 tahun pemergian Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P.Ramlee atau nama sebenarnya Teuku Zakaria bin Teuku Nyak Puteh.Siapa yang tidak kenal P.Ramlee?Walaupun sudah 36 tahun seniman agung ini meninggalkan kita tetapi karya-karyanya sering dimainkan samada di kaca televisyen ataupun di radio.Karya-karya seniman agung ini tidak jemu ditonton atau didengari walaupun setiap hari lahirnya karya-karya yang baru.

Anak melayu boleh ini mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu Kampung Jawa dan kemudiannya melanjutkan pelajaran di sekolah Francis Light sehingga darjah lima.Sikapnya yang kurang berminat dalam bidang pelajaran dan lebih kepada bidang seni,telah membuka jalan pada melayu berkebolehan ini dalam bidang lakonan,nyanyian,melawak ataupun kerja-kerja dibelakang tadbir.Walaupun pada mula kerjayanya sebagai pelakon pembantu,namun akhirnya P.Ramlee diberi peranan sebagai hero dalam filem Bakti bersama aktres Kasma Booty.

Kebolehan seniman agung P.Ramlee dalam bidang lakonan terus diuji pada tahun 1955 dengan menjadi pengarah dalam filem Penarik Beca.Filem ini telah diangkat sebagai Filem Terbaik seleruh Tanah Melayu setahun selepas itu.Kejayaan itu telah menjadi azimat kepada seniman agung ini untuk mengarah filem kedua iaitu Semerah Padi.Bakat dan kebolehan anak melayu seba boleh ini bukan sekadar pada filem bercorak drama,malah buat pertama kalinya seniman agung ini telahmengarahkan filem bercorak komedi iaitu Bujang Lapok pada tahun 1957.Menyusul dua tahun kemudiannya dengan Pendekar Bujang Lapok.Filem ini terpilih sebagai Filem Komedi Terbaik di Pesta Filem Asia di Kuala Lumpur.

Selain mengarah filem,seniman agung ini juga turut sama mengubah dan menulis lirik lagu.Secara kebetulan, banyak lagu-lagu yang dicipta oleh P.Ramlee bergandingan dengan penulis lirik S.Sudarmaji.Gabungan antara mereka berdua ini sangat berhasil dan antara lagu popularnya pada waktu itu ialah Maafkan Kami,Tolong Kami,Pukul Tiga Pagi dan sebagainya yang sentiasa mendapat tempat dihati peminat.Kebiasaannya setiap bait lirik lagu senimam agung P.Ramlee akan terkandung unsur-unsur nasihat ataupun kisah kehidupan yang telah terjadi ataupun terus terjadi.Antara kata-kata hikmat yang pernah keluar dari mulut beliau ialah..


melayu+boleh-pramlee

Karya seni adalah satu daripada kerja Tuhan,oleh itu buatlah bersungguh-sungguh dan dengan kejujuran

1 ulasan:

Zoom Magazine berkata...

Blogwalking. Thank you for follow me buddy. Wanna follow back, but you didnt activated your google friend connect. By the way, nice article. Keep your spirit....

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Catat Ulasan

Komenlah dengan semangat melayu boleh, bukannya melayu boleh 18sx...

 

Melayu boleh link

Search melayu boleh

Video pilihan melayu boleh